Stanowisko szkolenia mechanika-kierowcy przeznaczone jest do nauki załóg czołgu budowy i zasady pracy układów kierowania czołgiem T-72/PT-91.

Stanowisko pozwala na zapoznanie się szkolonych z rozmieszczeniem i budową zespołów, a także z zasadą pracy układów sterowania i smarowania. Na stanowisku szkolenia można również prowadzić praktyczne prace związane z obsługą codzienną i okresową układów sterowania i smarowania.

 

W szczególności stanowisko umożliwia pozorowane sterowanie:

  • włączaniem skrzyni biegów,
  • przełączaniem biegów,
  • skręceniem pojazdu,
  • hamulcem,
  • układem podania paliwa (sterowanie pompą wtryskową),
  • żaluzjami,
  • otwieraniem i zamykaniem włazu mechanika-kierowcy i włazu zapasowego.

 

 

Stanowisko zawiera następujące zespoły:

  • dwuczęściowy, kratowy kadłub z wbudowanymi wahliwymi kółkami,
  • wyposażenie przedziału mechanika-kierowcy z elementami sterowania: skrzyniami biegów, hamulcami, podawaniem paliwa, żaluzjami,
  • siedzisko mechanika-kierowcy,
  • tablicę przyrządów kontrolno – pomiarowych,
  • pulpit wynośny z lampkami sygnalizacyjnymi,
  • elementy wyposażenia elektrycznego (wentylator kierowcy, lampa sufitowa),
  • elementy wyposażenia pneumatycznego (manometr, butle, zawór rozruchu powietrznego),
  • dodatkowe wyposażenie (hełmofon, pojemnik na TNPO-168W, zbiornik na wodę),
  • mechanizmy rozdzielcze z wałem łączącym,
  • właz mechanika-kierowcy i właz zapasowy,
  • przyrządy obserwacyjne,
  • układ hydrauliczny smarowania skrzyń przekładniowych w tym zbiornik oleju,
  • urządzenia zaworowe,
  • filtr oleju magistrali odpompowującej,
  • pompę tłoczącą olej,
  • dwie pompy odpompowujące olej ze skrzyń biegów i przekładni pośredniej,
  • hydrocyklon,
  • pompę podtłaczającą olej,
  • czujniki manometrów,
  • przewody łączące,
  • filtr ssący skrzyni biegów,
  • osłonę wałów skrzyni biegów,
  • odpowietrznik (filtr odpowietrzający),
  • zawór rozdzielczy,
  • makietę przekładni pośredniej,
  • makietę pokrywy skrzyni biegów.