Czołg inżynieryjny „MID” kryp „Bizon S”
Potrzeba inżynieryjnego zabezpieczenia pola walki stała się przesłanką do opracowania w fazie B+R nowego czołgu saperskiego wypełniającego lukę pomiędzy T-55AMS, a prototypem czołgu saperskiego KLON, dostosowanego do tempa ruchu wojsk pancernych wyposażonych w MBT T-72. Konstrukcją i parametrami dorównał on rosyjskiemu IMR-2, niemieckiemu DACHSA i szwajcarskiemu KODIAK. Klasyczny czołg saperski zbudowany na zmodyfikowanym podwoziu MBT PT-91 przeznaczony jest do inżynieryjnego zabezpieczenia współczesnego pola walki w działaniach ofensywnych, tj. zabezpieczeniu ruchu wojsk własnych w wymaganym tempie, oraz działań defensywnych, w tym budowy fortyfikacji (rowy przeciwczołgowe, ukrycia, schrony, utrzymywanie infrastruktury transportowej, ewakuacja ugrzęźniętego sprzętu, itp.).
Czołg posiada bogate wyposażenie inżynieryjne:
- urządzenie spycharkowe do pracy czołowej i dwustronnie skośnej,
- wysięgnik – manipulator (łyżka koparkowa, chwytak szczękowy, ząb zrywaka),
- wyciągarki (główna i pomocnicza),
- urządzenie sztywnego holu,
- zespół do cięcia i spawania gazowego i elektrycznego,
- zestaw urządzeń remontowo-ewakuacyjnych.
Przeżywalność załogi zabezpiecza:
- ochrona balistyczna przez grube blach kadłuba,
- czujnik wykrywania skażeń i układ filtrowentylacji,
- ochrona przed skutkami promieniowania,
- system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy,
- system wykrywania promieniowania laserowego,
- system obrony przeciwlotniczej,
- bogate wyposażenie indywidualne.
Maszyna inżynieryjno-drogowa MID posiada odmianę eksportową oznaczoną symbolem MID-M.
Cechy wyróżniające:
- wysoki stopień przeżywalności załogi przez kadłub i wyposażenie,
- mała sylwetka w porównaniu do odpowiedników,
- wysokie parametry pracy wyciągarek,
- uniwersalność pracy wysięgnikiem manipulatorem,
- możliwość tworzenia odmian konstrukcyjnych, np. wersja afgańska MID,
- możliwość konfiguracji osprzętu do obsługi dowolnego MBT na polu walki.