Czołg inżynieryjny „MID” kryp „Bizon S”

Potrzeba inżynieryjnego zabezpieczenia pola walki stała się przesłanką do opracowania w fazie B+R nowego czołgu saperskiego wypełniającego lukę pomiędzy T-55AMS, a prototypem czołgu saperskiego KLON, dostosowanego do tempa ruchu wojsk pancernych wyposażonych w MBT T-72. Konstrukcją i parametrami dorównał on rosyjskiemu IMR-2, niemieckiemu DACHSA i szwajcarskiemu KODIAK. Klasyczny czołg saperski zbudowany na zmodyfikowanym podwoziu MBT PT-91 przeznaczony jest do inżynieryjnego zabezpieczenia współczesnego pola walki w działaniach ofensywnych, tj. zabezpieczeniu ruchu wojsk własnych w wymaganym tempie, oraz działań defensywnych, w tym budowy fortyfikacji (rowy przeciwczołgowe, ukrycia, schrony, utrzymywanie infrastruktury transportowej, ewakuacja ugrzęźniętego sprzętu, itp.).

 

Czołg posiada bogate wyposażenie inżynieryjne:

  • urządzenie spycharkowe do pracy czołowej i dwustronnie skośnej,
  • wysięgnik – manipulator (łyżka koparkowa, chwytak szczękowy, ząb zrywaka),
  • wyciągarki (główna i pomocnicza),
  • urządzenie sztywnego holu,
  • zespół do cięcia i spawania gazowego i elektrycznego,
  • zestaw urządzeń remontowo-ewakuacyjnych.

 

Przeżywalność załogi zabezpiecza:

  • ochrona balistyczna przez grube blach kadłuba,
  • czujnik wykrywania skażeń i układ filtrowentylacji,
  • ochrona przed skutkami promieniowania,
  • system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy,
  • system wykrywania promieniowania laserowego,
  • system obrony przeciwlotniczej,
  • bogate wyposażenie indywidualne.

Maszyna inżynieryjno-drogowa MID posiada odmianę eksportową oznaczoną symbolem MID-M.

 

 Cechy wyróżniające:

  • wysoki stopień przeżywalności załogi przez kadłub i wyposażenie,
  • mała sylwetka w porównaniu do odpowiedników,
  • wysokie parametry pracy wyciągarek,
  • uniwersalność pracy wysięgnikiem manipulatorem,
  • możliwość tworzenia odmian konstrukcyjnych, np. wersja afgańska MID,
  • możliwość konfiguracji osprzętu do obsługi dowolnego MBT na polu walki.