iRys

to nowej generacji symulator żołnierza na polu walki, kierowany głównie do jednostek specjalnych. Żołnierze współpracując ze sobą w drużynie poruszają się po terenie zamkniętej hali o wymiarach 90 na 40 metrów, widząc siebie nawzajem jako wirtualne postacie na wysokiej rozdzielczości goglach montowanych na kasku.

 

Wszystkie ruchy każdego członka drużyny, jego parametry życiowe i poziom stresu rejestrowane są przez zestawy sensorów pomiarowych umieszczonych w mundurze, a realizm szkolenia podnosi efekt strachu przed bolesnym impulsem elektrycznym symulującym otrzymanie postrzału. Tym, co odróżnia system szkoleniowy iRys od jego zachodnich odpowiedników, jest możliwość kontaktu fizycznego z przeszkodą na hali oraz innymi członkami drużyny. Możliwość wydawania komend głosowych stanowiąca jedyną interakcję w obecnie używanych symulatorach pola walki, została rozszerzona o gesty, wzajemną współpracę i poruszanie się w szyku bojowym oraz możliwość, np. wyważenia drzwi w trakcie wejścia do pomieszczenia i likwidacji wirtualnego celu.

 

System treningowy iRys jest maksymalnie realistycznym rozwiązaniem z zakresu wirtualnego szkolenia żołnierzy piechoty w środowisku komputerowym.

Kompletny zestaw składający się między innymi z okularów typu HMD, kombinezonu śledzącego ruchy postaci, kamizelki monitorującej parametry życiowe żołnierza, układu elektrycznego symulującego efekt postrzału, realistycznych makiet broni oraz wielu innych, jest całkowicie mobilny i pozwala na szkolenie całej drużyny w obrębie jednej misji.

 

Zaletami systemu jest umiejętne połączenie symulacji komputerowej z rzeczywistymi bodźcami odczuwanymi przez żołnierza w trakcie wykonywanego ćwiczenia, takimi jak zmęczenie, stres, ale także kontakt fizyczny z przeszkodami, ból w reakcji na postrzał, wilgotność powietrza, deszcz oraz ciepło. Wszystkie działania całej drużyny w trakcie misji, a także indywidualne reakcje każdego żołnierza są zapisywane, a następnie mogą być analizowane po zakończeniu ćwiczenia.